|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
ΚΟΥΤΙΑ (2)
Υλικό
2 τουλάχιστον χαρτονένια κουτιά συσκευασίας σε διαφορετικές
διαστάσεις το ένα από το άλλο για κάθε ομάδα από 4 παιδιά.
Δραστηριότητα
ΦΑΣΗ 1: Παρουσιάζουμε τα κουτιά με σκοπό να τα γεμίσουμε με αντικείμενα του
νηπιαγωγείου. Το πρώτο ερώτημα είναι ποιο κουτί είναι πιο μεγάλο, ποιο χωράει
περισσότερα ή μεγαλύτερα αντικείμενα;ΦΑΣΗ 2: Θέλουμε να ντύσουμε τα κουτιά με χρωματιστό χαρτί (για να είναι πιο
όμορφα)
ΦΑΣΗ 3: Να βάλουμε στις ακμές των κουτιών χρωματιστή κορδέλα (για να καλύψουμε
τις ατέλειες από το κόλλημα των χρωματιστών χαρτιών).
Εκτέλεση: Για να πετύχει το
στόχο της η δραστηριότητα πρέπει τα παιδιά να κόψουν πρώτα χαρτί για
όλες τις πλευρές και μετά να τα κολλήσουν. Το ίδιο και με τις
κορδέλες των ακμών.
’ξονας
Γεωμετρικός, Μεγεθών
Μαθηματικό
περιεχόμενο
Ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο
Πλήθος πλευρών του ορθογωνίου παραλληλεπιπέδου
Ισότητα των απέναντι πλευρών (ανά 2)
Πλήθος ακμών του ορθογωνίου παραλληλεπιπέδου
Ισότητα απέναντι ακμών (ανά 4)
Όγκος, Εμβαδόν, Μήκος
Διαφοροποίηση των τριών μεγεθών
Σύγκριση εμβαδών
Σύγκριση μήκους
Παρατηρήσεις:
-
Η δραστηριότητα αυτή δίνει βιωματική εμπειρία
για τα τρία μεγέθη μέσα από τα υλικά που χρησιμοποιούν, τις
ενέργειες που κάνουν (γεμίζω, κόβω, κολλώ).
-
Η δραστηριότητα αυτή, αν επιλέξουμε κουτιά
που έχουν μία πλευρά ίδια, αποτελεί αντιπαράδειγμα της
λανθασμένης αντίληψης των παιδιών ότι δύο διαφορετικά
αντικείμενα έχουν διαφορετικά όλα τα μεγέθη τους. Η αντίληψη
αυτή, που προέρχεται από λανθασμένη άρνηση της πρότασης δύο ίδια
αντικείμενα έχουν ίσα όλα τα μεγέθη τους, είναι ισχυρή στα
παιδιά του Νηπιαγωγείου και αποτελεί πηγή λαθών και παρανοήσεων
για τα παιδιά.
Περιβάλλον
Γεωμετρικός: Μεσοχώρος
Μεγεθών: Εμπράγματο
Τύπος ενεργειών
Γεωμετρικός: Κατασκευή και παρατήρηση
Μεγεθών: Σύγκριση και αναπαραγωγή μεγεθών
Είδος δραστηριότητας
Γεωμετρικός: Συσχέτιση σχημάτων διαφορετικών διαστάσεων:
(το 3-διαστατο ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο, το 2-διάστατο ορθογώνιο
παραλληλόγραμμο και η 1-διάσταη ακμή)
Μεγεθών: Κατασκευή μεγεθών
Πηγή: Dubois C., Fenichel M., Pauvert M. (1993): Se former
pour enseigner les mathématiques (tome 2:
maternelle, grandeur et mesure), Paris: Armand Colin (pp.
56-57)
|