ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Η ΜΗΛΙΑ

 

 

Υλικό

4 κάρτες από χαρτόνι διαστάσεων 20x25 εκατοστά η κάθε μια. Σε κάθε κάρτα είναι ζωγραφισμένη μία μηλιά με σημειωμένες 10 θέσεις μήλων
4 κάρτες από χαρτόνι διαστάσεων 10x15 εκατοστά η κάθε μία, οι οποίες αποτελούν τα "καφάσια" συγκέντρωσης των μήλων
40 μήλα από πλαστελίνη ή πηλό
1 ζάρι, με τους αριθμούς 2, 3, 4 σε συμβολική ή εικονική αναπαράσταση. Κάθε αριθμός επαναλαμβάνεται δύο φορές στις απέναντι έδρες του ζαριού.

Δραστηριότητα

Κάθε παιδί παίρνει μία κάρτα-μηλιά και μία κάρτα-καφάσι. Τα παιδιά μοιράζονται τα μήλα και το καθένα τα τοποθετεί στις θέσεις που υπάρχουν πάνω στη μηλιά του. Στη συνέχεια κάθε παιδί ρίχνει το ζάρι και παίρνει από τη μηλιά τόσα μήλα όσα και ο αριθμός που έφερε στο ζάρι. Τα μήλα αυτά τα τοποθετεί στο καφάσι του. Κερδίζει όποιος γεμίσει πρώτος το καφάσι του.


Άξονας

Αριθμητικός

Μαθηματικό περιεχόμενο

Πλήθος: μέτρηση πλήθους

Αριθμητική ακολουθία: καταμέτρηση και ανάγνωση συμβόλων (αν στο ζάρι υπάρχουν συμβολικές αναπαραστάσεις των αριθμών)

Οργάνωση αριθμητικής ακολουθίας: σχέσεις μέρους-μέρους όλου του αριθμού 10 (σταθερό άθροισμα των μήλων στη μηλιά και των μήλων στο καφάσι)

Παρατηρήσεις:

  1. Αν το καφάσι έχει σχεδιασμένες θέσεις για τα μήλα (π.χ. είναι χωρισμένο σε δέκα τετράγωνα), ενισχύεται πιο πολύ η αντίληψη των σχέσεων μέρους-μέρους-όλου.

  2. Το παιχνίδι αυτό (όπως και όλα τα επιτραπέζια παιχνίδια με νικητή αυτόν που θα φέρει πρώτος τον απαιτούμενο αριθμό αντικειμένων ή βημάτων) αποτελεί περιβάλλον ανάπτυξης πρώτων πολλαπλασιαστικών σχέσεων μέσα από την προσδοκία της νίκης: όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός στο ζάρι τόσο λιγότερες φορές χρειάζονται να παίξει κανείς για να κερδίσει.

Περιβάλλον

Εμπράγματο: μήλα

Εικονικό ή συμβολικό: ζάρι

Τύπος ενεργειών

Κατασκευή πλήθους με μέτρηση πλήθους

Τόσα μήλα όσα και ο αριθμός στο ζάρι

Σύγκριση πλήθους

Μήλα που υπάρχουν στο καφάσι με τα μήλα στη μηλιά – μήλα στα καφάσια των άλλων παιδιών

Συσχέτιση διαφορετικών τύπων αναπαράστασης ποσοτήτων και αριθμών

Αριθμός στο ζάρι και ποσότητα από μήλα

Είδος δραστηριότητας

Κατασκευή πλήθους

Επιτραπέζιο παιχνίδι

 

 

Πηγή: Χριστοφορίδη – Ενρίκες Α. (1998): Παίζω και καταλαβαίνω. Αθήνα: εκδόσεις Εκκρεμές.