ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

ΤΑ ΚΟYΜΠΙΑ

 

 

Υλικό & Δραστηριότητα

ΦΑΣΗ 1: Ζητάμε από τα παιδιά να δούνε πόσα κουμπιά έχουν στα ρούχα τους. Για κάθε κουμπί θα πάρουν μία κάρτα από χρωματιστό χαρτόνι και θα την κολλήσουν στον πίνακα που έχει ετοιμαστεί για το σκοπό αυτό. Π.χ.

Μαρία

Ελένη

Κώστας

Γιώργος

Δημήτρης

<

<

<

<

<

<

 

<

<

<

<

 

<

 

 

<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΦΑΣΗ 2: Μελετάμε τον πίνακα και βλέπουμε ποιος έχει τα περισσότερα κουμπιά, ποιος τα λιγότερα, ποιοι έχουν τα ίδια. Γίνονται τα παιδιά ομάδες με κριτήριο το ίδιο πλήθος από κουμπιά και μετά οι ομάδες διατάσσονται ως προς το πλήθος. Η ομαδοποίηση, η ταξινόμηση και η διάταξη (σειροθέτηση) μπορεί να γίνουν είτε εμπράγματα (τα ίδια τα παιδιά), είτε εικονικά με τις φωτογραφίες των παιδιών ή κάρτες με τα ονόματά τους

ΦΑΣΗ 3: Την άλλη μέρα ξαναθέτουμε το ίδιο ερώτημα, συμπληρώνεται ο πίνακας με τα νέα δεδομένα, γίνονται συγκρίσεις, ομαδοποίηση, ταξινόμηση και διάταξη των νέων δεδομένων. Επιπλέον γίνονται συγκρίσεις της μεταβολής, δηλαδή ποιος έχει τα πιο πολλά περισσότερα κουμπιά;

ΦΑΣΗ 4: Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία για δύο ακόμη μέρες.

ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ: Την ίδια δραστηριότητα μπορούμε να την κάνουμε χρησιμοποιώντας ως δεδομένα τα αποτελέσματα μικρών δημοσκοπήσεων στην τάξη: Ποιο χρώμα αγαπά κάθε παιδί, ποιο είναι το αγαπημένο παραμύθι, ποιο φρούτο προτιμάνε………


Άξονας

Αριθμητικός

Μαθηματικό περιεχόμενο

Πλήθος

Αναγνώριση του μεγέθους (κεντρικό ερώτημα, κριτήριο ομαδοποίησης, ταξινόμησης, διάταξης)

Αριθμητική ακολουθία

Σχέσεις μέρους - όλου (μικρότερου, μεγαλύτερου αριθμού) και διάταξη πλήθους
Σχέσεις μέρους - μέρους - όλου και εισαγωγή στις προσθετικές σχέσεις. (στη φάση 3 με τις συγκρίσεις της μεταβολής)

Παρατηρήσεις:

  1. Η δραστηριότητα αυτή διαπραγματεύεται το πλήθος με ανάδειξη της προσέγγισης των αριθμών ως εκφραστές πλήθους (ομαδοποίηση και διάταξη ως προς το πλήθος συνόλων (τα κουμπιά κάθε παιδιού) - Βλέπε και τη δραστηριότητα Τα κομπολόγια.

  2. Η δραστηριότητα γίνεται ακόμα πιο ενδιαφέρουσα όταν μετά την πρώτη μέρα ενημερώσουμε τα παιδιά ότι θα μετρήσουμε τα κουμπιά και την επόμενη μέρα. Τα παιδιά τις επόμενες μέρες προσπαθούν να φορέσουν ρούχα με όσο το δυνατόν περισσότερα κουμπιά, μέχρι που θα λερωθούν τα αντίστοιχα ρούχα και θα αρχίσει η … μείωση των κουμπιών. Έτσι δίνει τη δυνατότητα να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με το φαινόμενο της μεταβολής μεγεθών στο χρόνο.

  3. Είναι δυνατόν η δραστηριότητα αυτή να δώσει την ευκαιρία για εισαγωγή του 0, γιατί είναι πολύ πιθανόν κάποια παιδιά να φοράνε ρούχα (φόρμες) χωρίς κανένα κουμπί.

  4. Η επανάληψη παραλλαγών αυτής της δραστηριότητας, με ένταξη στο ημερήσιο πρόγραμμα 2 ή 3 φορές την εβδομάδα δραστηριότητα, δημιουργεί ένα περιβάλλον εξάσκησης και στα ονόματα και τα σύμβολα των αριθμών.

Περιβάλλον

Εμπράγματο

Εικονικό

Τύπος ενεργειών

Αναπαράσταση πλήθους

Μέτρηση πλήθους

Σύγκριση πλήθους

Είδος δραστηριότητας

Αναπαράσταση πλήθους-αριθμών

Διάταξη ως προς το πλήθος

Ομαδοποίηση και ταξινόμηση ως προς το πλήθος