ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

ΤΑ ΚΟΜΠΟΛΟΓΙΑ

 

 

Υλικό & Δραστηριότητα

ΦΑΣΗ 1: Σε κάθε παιδί δίνουμε τέσσερα κορδόνια και δέκα χάντρες ίδιου χρώματος.

Βήμα 1: ζητάμε να φτιάξουν ο καθένας τέσσερα διαφορετικά κομπολόγια.
Βήμα 2: ζητάμε να φτιάξουν ομάδες με τα ίδια κομπολόγια και να βάλουν κάθε ομάδα σε ένα κουτί.
Βήμα 3: ζητάμε να τοποθετήσουν τα κουτιά σε ένα ράφι στη σειρά ανάλογα με τις χάντρες που έχουν τα κομπολόγια κάθε κουτιού.
Βήμα 4: ζητάμε να φτιάξουν ετικέτες που θα βάλουμε σε κάθε κουτί για να ξέρουμε πόσες χάντρες έχουν τα κομπολόγια σε κάθε κουτί.
 

ΦΑΣΗ 2: Επαναλαμβάνουμε τα προηγούμενα βήματα με κομπολόγια από 5, 6 και 7 χάντρες.
 

ΦΑΣΗ 3: Επαναλαμβάνουμε τα προηγούμενα βήματα με κομπολόγια από 8, 9 και 10 χάντρες.


’ξονας

Αριθμητικός

Μαθηματικό περιεχόμενο

Πλήθος

Αναγνώριση του μεγέθους (κριτήριο ίδιου ή διαφορετικού κομπολογιού)
Σύγκριση πλήθους (Ομαδοποίηση και ταξινόμηση ως προς το πλήθος)
Σύγκριση πλήθους (Διάταξη ως προς το πλήθος ομάδων ισοπληθών αντικειμένων, μεταβατική ιδιότητα του πλήθους)
Σύνδεση αριθμών και πλήθους (οι αριθμοί ως εκφραστές πλήθους)

Αριθμητική ακολουθία

Eισαγωγή και ανάγνωση συμβόλων (σύμβολα αριθμών στις ετικέτες)

Παρατηρήσεις:

  1. Η δραστηριότητα αυτή είναι μια εμπράγματη διαπραγμάτευση των φυσικών αριθμών (της πρώτης δεκάδας) σύμφωνα με τον ορισμό τους στα μαθηματικά (κατά Cantor, Frege, Russell και Whitehead). Αποτελεί δε τη βασική δραστηριότητα σύνδεσης του πλήθους με τους αριθμούς.

  2. Αντί για κομπολόγια μπορεί να χρησιμοποιηθεί άλλο υλικό, αρκεί να δημιουργούνται σύνολα που δεν αλλοιώνονται με τη μετακίνηση.

Περιβάλλον

Εμπράγματο: κομπολόγια

Εικονικό ή συμβολικό: αναπαραστάσεις στις ετικέτες

Τύπος ενεργειών

Αναπαράσταση πλήθους

Σύγκριση πλήθους

Συσχέτιση διαφορετικών τύπων αναπαράστασης ποσοτήτων και αριθμών

Αναπαραστάσεις στις ετικέτες και πλήθος από χάντρες

Είδος δραστηριότητας

Διάταξη ως προς το πλήθος

Κατασκευή αναπαράστασης αριθμού

Ομαδοποίηση και ταξινόμηση ως προς το πλήθος